jurjen-bert-lucoled

Lucoled is een nieuwe naam in de signmarkt, maar achter dit ledmerk gaat meer dan twintig jaar ervaring schuil op het gebied van visuele communicatie. Gepositioneerd als betaalbaar alternatief voor de gevestigde A-merken, omdat die zich langzaam uit de markt prijzen, aldus de oprichters van het in Tessenderlo (België) gevestigde bedrijf. “Klanten betalen alleen voor de prestaties en betrouwbaarheid die ze nodig hebben.”

Auteur: Wouter Mooij

We praten met Bert Fransens, algemeen directeur van Cosign uit Diest (België), en Jurjen van der Honing, algemeen directeur van LumoLumen uit Delft (Nederland). Samen zijn zij de drijvende krachten achter Lucoled. De twee kennen elkaar sinds Cosign, fabrikant en leverancier van modulaire signsystemen, een jaar of acht geleden distributeur werd voor SloanLED ledverlichting in de signmarkt. Zowel voor België als Centraal Amerika (vanuit de Cosign vestiging in Mexico) en India. Van der Honing was bij de Amerikaanse producent van ledverlichting verantwoordelijk voor de verkoop buiten de Verenigde Staten. Begin 2016 besloot hij, om meer bij zijn gezin te zijn, het roer om te gooien. Vanuit Delft begon hij LumoLumen, leverancier van ledverlichting voor professionele toepassingen.

Alternatief product

Fransens en Van der Honing vonden elkaar opnieuw toen Cosign op zoek was naar een alternatief voor SloanLED. “Het is absoluut een A-merk op het gebied van ledverlichting, die als eerste met echte ledmodules en constante-stroomtechnologie op de markt kwam en 5 jaar garantie aanbood”, aldus Fransens. “Maar we hebben te maken met het feit dat de ledmarkt voor visuele communicatie uiterst competitief is geworden. Het product is tegenwoordig een commodity. A-merken hebben niet meer het alleenrecht op kwaliteit, maar klanten moeten wel de hoge marges en overheadkosten betalen die in rekening worden gebracht. Terwijl de verschillen qua specificaties veel kleiner zijn geworden.

Wij merkten dat het steeds moeilijker werd om het prijsverschil te verklaren en ons product te verkopen. Ook had SloanLED moeite om de trends in Europa, zoals die van ultradunne lichtbakken, te volgen. Vandaar dat we besloten elders te gaan kijken naar alternatieve, aanvullende ledproducten.”

Betalen voor prestatie

Maar hoe scheid je het kaf van het koren? In die fase, medio 2017, bleek de enorme ledkennis van Van der Honing en zijn netwerk op het gebied van assemblagebedrijven van cruciaal belang om met de juiste ODM (Original Design Manufacturer) partners in zee te gaan. “We zitten niet vast aan één producent. Voor elke oplossing kiezen we de juiste partner”, stelt Van der Honing. Besloten werd om samen de schouders te zetten onder een nieuw ledmerk, specifiek ontwikkeld voor de markt van visuele communicatie: Lucoled. Fransens: “Ik besefte dat de behoeften die wij als Cosign hadden, ook moesten bestaan bij veel andere distributeurs. De filosofie is simpel: klanten betalen alleen voor de prestaties en betrouwbaarheid die ze nodig hebben en niet voor buitensporige marges en overheadkosten die een typisch A-merk in rekening brengt. Dat kunnen wij doen door de manier waarop we gestructureerd zijn, met een minimaal management en een verkoopstructuur gebaseerd op commissie via distributeurs en agenten. Zo is Cosign distributeur voor Lucoled in de Benelux en wordt hier ook de magazijnfunctie vervuld.”

R & D-faciliteiten

Kwaliteit staat voorop, verzekert Van der Honing. Zowel als het gaat om het toegepaste printed circuit board (pcb) als de binning classificatie (voor een consistente lichtkleur van de leds). “De ODMproductie van Lucoled maakt gebruik van de modernste apparatuur en beschikt over uitgebreide R&D-faciliteiten. Naast een reeks standaardproducten kan Lucoled daardoor ook op maat gemaakte oplossingen bieden met een minimale doorlooptijd. Wij geloven namelijk niet in een ‘onesize- fits-all’ aanpak: elke markt, iedere klant, elke toepassing is anders. Soms zijn er gewoon oplossingen op maat nodig en die kunnen wij bieden. Wij kunnen specificeren en gerichte adviezen geven omdat we onze producten van A tot Z kennen.”

Edge lighting

Lucoled biedt een complete systeemoplossing voor letters, lichtbakken, flexibele en lineaire lichtlijnen. Dus inclusief een eigen range voedingen met een systeemgarantie van maximaal 7 jaar. Alles op basis van constante-stroomtechnologie en 12 of 24 volt.

De border tubing (lichtlijnen) omvat LucoFlex (flexibel) en LucoLine (stijf); de eerste wordt geproduceerd in China, de laatste in Europa. Meest uitgebreid is het gamma ledverlichtingsoplossingen van Lucoled voor doosletters en ledbakken. “Met name op het gebied van edge lighting willen we echt het verschil maken. Daarom zijn we voor al onze EL-producten een licentie met Philips overeengekomen. De EL10, die onlangs wereldwijd is gespecificeerd door ExxonMobil, en de EL30 zijn ontworpen voor enkel- en dubbelzijdige lichtbakken tot 3 meter breedte. Maar op Fespa Berlijn laten we een nog nieuwere variant zien”, aldus een enthousiaste Fransens. Lucoled is te vinden op de Cosign-stand in hal 4.2-B53.

www.lucoled.com

Bron: Sign+ Magazine nummer 3-2018

Similar Posts

Comments are closed.